ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΞΕΧΩΡΙΣΑΝ


Καθηγητές Πανεπιστημίου

posted Jun 10, 2017, 11:23 AM by Σ Β   [ updated Jul 20, 2018, 8:52 AM ]



ΜΑΝΩΛΗΣ ΓΑΝΩΤΑΚΗΣ

...Ο Μανώλης Γανωτάκης, από την Αντίς Αμπέμπα, γιος του Στέφανου Γανωτάκη και της Χάρις Κάλφα, που έφυγε πρόσφατα από κοντά μας, ήταν Καθηγητής Παθολογίας, του Πανεπιστημίου Κρήτης και Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διατέλεσε ιδρυτικό μέλος και Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Αθηροσκλήρωσης, η οποία καθιέρωσε Βραβείο Επιστημονικής Αριστείας στην επιστημονική περιοχή του. Παράλληλα, στη μνήμη του, ήταν αφιερωμένο και το 2ο Ελληνικό Συμπόσιο Φάρμακο-επιδημιολογίας, που έγινε, στην Αλεξανδρούπολη. Η δε διοίκηση του Περιφερικού Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Ηρακλείου, ονόμασε την πτέρυγα της Α’ Παθολογικής Κλινικής του νοσοκομείου, σε ΠΤΕΡΥΓΑ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΕΜΜ. ΓΑΝΩΤΑΚΗ. Τιμώντας τη μνήμη του, δημοσιεύουμε σήμερα την παρακάτω συνέντευξη, που είχε δώσει στην  Ελβίρα Βολανάκη:

 

                                                                           ΔΥΣΛΙΠΙΔΑΙΜΙΑ

Με αφορμή την εκστρατεία ενημέρωσης «ΑΞΙΖΕΙ», μια πρωτοβουλία της εταιρείας MSD υπό την αιγίδα της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας και της Ελληνικής Εταιρίας Αθηροσκλήρωσης, ήρθαμε σε επαφή με τον Καθηγητή Παθολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης Εμμανουήλ Γανωτάκη, για να ενημερωθούμε για την δυσλιπιδαιμία. 

Η δυσλιπιδαιμία είναι οι διαταραχές των λιπιδίων, που δημιουργούνται από την χοληστερίνη. Μία εν δυνάμει ασθένεια που κατά κύριο λόγο οι πολίτες δεν γνωρίζουν τους κινδύνους αλλά ούτε και τους τρόπους που θα μπορούσαν έως έναν βαθμό να θωρακίσουν τον οργανισμό τους.  Σε μια αποκλειστική συνέντευξη στο CretePlus.gr, ο Καθηγητής κ. Γανωτάκης μας ενημέρωσε τόσο για το τι πρέπει να προσέξουμε όσο και για τα ανησυχητικά ποσοστά που έχουν διαπιστωθεί από την έρευνα στην Ελλάδα αλλά και στην Κρήτη. 

 

Τι είναι η δυσλιπιδαιμία; 

Η δυσλιπιδαιμία είναι οι διαταραχές των λιπιδίων και είναι μια εν δυνάμει ασθένεια. Αν ένας άνθρωπος έχει διαταραχές των λιπιδίων και έχει και άλλους παράγοντες κινδύνων όπως να είναι υπερτασικός, διαβητικός, καπνιστής ή παχύσαρκος, αυξάνονται οι κίνδυνοι για καρδιαγγειακά νοσήματα. Υπάρχουν οι πρωτογενείς δυσλιπιδαιμίες, αυτές δηλαδή που είναι κληρονομικές και είναι ομόρριζες ή ετερρόριζες μορφές, δηλαδή παίρνουν γονίδιο και από τον πατέρα και από την μητέρα και υπάρχει περίπτωση να δημιουργήσουν έμφραγμα σε πολύ μικρές ηλικίες.

 

Η χοληστερίνη είναι ένα δομικό συστατικό του οργανισμού το οποίο υπάρχει ούτως ή άλλως στον οργανισμό μας. Σε τι ποσότητα;

Η χοληστερίνη είναι από τα δομικά συστατικά που παράγει ο ίδιος ο οργανισμός. Στα κύτταρα μας η μεμβράνη είναι γεμάτη χοληστερίνη. Φανταστείτε πόσα τρισεκατομμύρια κύτταρα έχουμε και πώς ανανεώνονται. Αν ο οργανισμός δεν παράγει χοληστερίνη δεν θα μπορέσει να φτιάξει κυτταρική μεμβράνη. Οι ορμόνες που έχουμε, έχουν σαν πυρήνα την χοληστερόλη. Δεν υπάρχει πιο δομικό συστατικό από την χοληστερίνη και αυτό μεταφέρεται κληρονομικά. Το πόσο παράγει ο κάθε άνθρωπος είναι κληρονομικό.

 

Η δυσλιπιδιαμία είναι κληρονομική ή επίκτητη; Χωρίζεται σε κάποιες κατηγορίες; 

Υπάρχουν οι πρωτογενείς  και  προκαλούν καρδιακά επεισόδια, έχουν υψηλές τιμές χοληστερίνης και είναι κληρονομούμενες. Αυτές είτε είναι βαριές ετερόζυγες, δηλαδή φέρνουν ένα γονίδιο από τον ένα από τους δύο ή ομόζυγες, δηλαδή και από τους δύο γονείς και υπάρχει περίπτωση να δημιουργήσουν έμφραγμα σε πολύ μικρές ηλικίες. Ευτυχώς είναι πάρα πολύ σπάνια! Οι ομόζυγες, εμφανίζονται περίπου στο 5-6 έτος της ηλικίας ενός ανθρώπου. Οι δευτερογενείς,  είναι περίπου όταν ο άνθρωπος φτάσει 40 χρονών. Αυτές είναι οι μορφές που είναι λίγο πιο σπάνιες και σχετίζονται με την κακή διατροφή και γενικά τον μην υγιεινό τρόπο ζωής. Η ελληνική εταιρεία αθηροσκλήρωσης έχει έναν αριθμό καταγραφών  των μορφών αυτών για να ξέρουμε πόση είναι στην Ελλάδα η επίπτωσή της. 

 

Τι ποσοστό των Ελλήνων έχει δυσλιπιδαιμία;

Με βάση την έρευνα της ομάδας του κ. Πίτσα στη Αττική, που έχει συνολικά ένα δείγμα περίπου 3.000 ατόμων, το ποσοστό των ανθρώπων που έχουν αυτού του τύπου διαταραχές των λιπιδίων είναι περίπου το 45%, δηλαδή οι τιμές της χοληστερίνης είναι πάνω από το ιδανικό. 

 

Μπορεί ο ασθενής να κάνει κάποιες ενέργειες ώστε να αποφύγει τις διαταραχές των λιπιδίων; 

Γνωρίζουμε ότι αν ένας άνθρωπος έχει 240 χοληστερίνη δεν σημαίνει ότι θα κάνει έμφραγμα. Ξέρουμε όμως ότι η χοληστερίνη είναι από τους βασικότερους παράγοντες για την αρτηριοσκλήρυνση. Οι οδηγίες λένε ότι ένας άνθρωπος περίπου 20 χρονών πρέπει να κάνει μια εξέταση. Από εκεί και ύστερα όλοι οι υπόλοιποι παράγοντες που βοηθούν στο να μην ανέβουν οι τιμές της χοληστερίνης, όπως υγιεινή διατροφή, το να μην είναι καπνιστής κ.α. βοηθούν ώστε αυτή η τιμή του 240 να μην φτάσει στο σημείο να κάνει κάποιο επεισόδιο. Αν κάποιος έχει 240-250, και είναι παχύσαρκος, καπνίζει και είναι υπερτασικός, έχει μερικούς παράγοντες που πολλαπλασιάζουν τους κινδύνους στα επόμενα χρόνια και μπορεί να κάνει καρδιακά επεισόδια. 

 

Με βάση ποιες τιμές της χοληστερίνης και πάνω, θεωρείται ότι πρέπει να προσέξει περισσότερο ο ασθενής; 

Τα όρια που θέτουν οι επιστημονικές εταιρείες είναι χαμηλά. Αν το άτομο έχει όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά, ο στόχος είναι ότι θα πρέπει να κατέβουν οι τιμές της χοληστερίνης του, όχι μόνο η ολική που θεωρείται η καλή αλλά και η LDL.Αν ένας άνθρωπος δεν έχει κανένα από τους επιβλαβείς παράγοντες για τον οργανισμό, παρά μόνο την ηλικία, είναι περίπου στα 130. Αν κάποιος έχει 2-3 παράγοντες κινδύνου, αυτή η τιμή πρέπει να φτάσει στα 100. Αν είναι διαβητικός, νεφροπαθής πρέπει να κατέβει στα 70. Μπορεί μια γυναίκα να είναι σε περίοδο παραγωγική και έχει χοληστερίνη 300, αυτή δεν θα πάρει φάρμακο. Είναι ανάλογα με την κάθε περίπτωση, την κάθε ηλικία και όλους τους υπόλοιπους παράγοντες για να δημιουργηθεί μια τιμή. 

 

Οι άνθρωποι που είναι περίπου 45-50 ετών πόσο συχνά θα έπρεπε να κάνουν εξετάσεις και τι θα μπορούσαν να κάνουν ώστε να προστατεύσουν όσο μπορούν τον οργανισμό τους;

Αν δεν έχει κάποιους άλλους παράγοντες, παρά μόνο την ηλικία, είναι καλό να κάνει μια φορά τον χρόνο εξετάσεις για να ελέγχει τα επίπεδα της χοληστερίνης. Από εκεί και ύστερα αν έχει λόγους που πρέπει να κάνει πιο συχνά αυτό θα το κατευθύνει ο γιατρός. Δηλαδή, αν παίρνει φάρμακα θα πρέπει να κάνει στο πρώτο τρίμηνο για να δει τα αποτελέσματα της θεραπείας, άλλη μια φορά στο επόμενο τρίμηνο για να δει αν παραμένει το αποτέλεσμα και μετά μια φορά στους έξι μήνες. Δεν χρειάζεται να κάνει πιο συχνά. Αν έχει κάποιες διαταραχές και είναι περίπου 50 χρονών,  τότε θα πρέπει να κάνει όλα αυτά τα καλά πράγματα που δεν είχε κάνει μέχρι τα 50 του χρόνια. Δηλαδή να κόψει το τσιγάρο, να χάσει βάρος, να κάνει υγιεινή διατροφή και να κάνει και άσκηση. Αυτά δεν είναι σίγουρο ότι θα κατεβάσουν την χοληστερίνη, αλλά θα τον κάνουν πιο υγιή και θα τον προστατεύουν κατά μια έννοια.

 

Τι επεισόδια μπορούν επίσης να προκληθούν από την διαταραχή των λιπιδίων;

Αγγειακά επεισόδια, είτε αυτά είναι κεντρικά με την έννοια των εγκεφαλικών επεισοδίων είτε με της περιφερικής αγγειοπάθειας. Ο κόσμος είναι πιο ευαισθητοποιημένος με το θέμα της καρδιάς αλλά το πιο ευγενές όργανο στον ανθρώπινο οργανισμό είναι ο εγκέφαλος. Η βασική διαταραχή είναι η αρτηριοσκλήρυνση. Η διαδικασία της αρτηριοσκλήρυνσης είναι μια φυσιολογική διαδικασία σε όλο τον κόσμο. Σημάδια αθηρωμάτωσης υπάρχουν σε όλους τους ανθρώπους. Με το που γεννιόμαστε το μοναδικό ζώο πάνω στην γη που κάνει αθηροσκλήρωση είναι ο άνθρωπος γιατί είναι και το μοναδικό που έχει τόσο υψηλές τιμές χοληστερίνης και αυτό είναι λογικά θέμα εξέλιξης.

 

Το επιστημονικό κομμάτι πόσο έχει προχωρήσει; Μπορούμε να ξέρουμε υπό ποιες περιπτώσεις μπορεί κάποιος άνθρωπος να κάνει έμφραγμα;

Το επιστημονικό κομμάτι δεν έχει προχωρήσει τόσο πολύ. Είναι πιο πολύπλοκό. Είναι σίγουρο πως αν οι τιμές της χοληστερίνης είναι υψηλές, καπνίζει και είναι παχύσαρκος έχει αρκετούς παράγοντες που μπορεί να κάνει αγγειακό επεισόδιο. Όμως  μπορεί να υπάρχουν άνθρωποι που να έχουν χοληστερόλη 300 και να μην πάθουν ποτέ, γιατί δεν καπνίζουν και είναι γονιδιακά πιο ισχυροί κτλ. Μπορεί όμως να υπάρχουν άνθρωποι με τιμή 220 να κάνουν έμφραγμα.

 

Στην Κρήτη τι ποσοστό έχουμε;

 Το 1960 είχε δημοσιευθεί μια μελέτη 7 χωρών στην οποία συμμετείχε και η Κρήτη με τα Ανώγεια. Εκείνη την εποχή είχαμε παγκοσμίως το χαμηλότερο ποσοστό θανάτων από καρδιά στην Κρήτη. Από τότε μέχρι τώρα έχουν περάσει 60 χρόνια και τα ποσοστά είναι απογοητευτικά! Γιατί εκείνη την εποχή ήταν ο κόσμος πιο αδύνατος, περπατούσαμε πολύ περισσότερο, έτρωγε πιο υγιεινά. Ενώ τώρα πλέον είμαστε πιο παχείς και χρησιμοποιούμε περισσότερο το αυτοκίνητο. Σε έρευνα που έκανε ο Καθηγητής της Κοινωνικής Ιατρικής κ. Καφάτος όπου είδε πως είναι τα παιδιά στην Κρήτη, κατέληξε ότι είναι παγκοσμίως στο ίδιο επίπεδο παχυσαρκίας με τα παιδιά της Νέας Υόρκης. Η κρητική διατροφή είναι πολύ καλή αρκεί να εφαρμόζεται. 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Ελβίρα Βολανάκη

________________________________

 

Η παραπάνω συνέντευξη, δημοσιεύθηκε στην Ιστοσελίδα Newsroom CretePlus.gr  (23/07/2016)













ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΛΙΒΙΕΡΑΤΟΣ


...O Ευάγγελος Λιβιεράτος, γεννήθηκε στην Αιθιοπία και διετέλεσε υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Είναι γιός του Γεράσιμου και της Ελπίδας Λιβιεράτου, από την Ντίρε Ντάουα. Σπούδασε αγρονόμος και τοπογράφος μηχανικός στο ΕΜΠ. Είναι διδάκτωρ μηχανικός του ΕΜΠ και διδάκτωρ φιλοσοφίας του πανεπιστημίου της Ουψάλα. Εκλέχτηκε το 1979 τακτικός καθηγητής της Ανωτέρας Γεωδαισίας και Χαρτογραφίας, στο τμήμα αγρονόμων και τοπογράφων μηχανικών της πολυτεχνικής σχολής του ΑΠΘ.

...Το επιστημονικό του έργο :

- Το 1977 ανακοινώθηκε μελέτη του στην Accademia Nazionale dei Lincei, από τον Ακαδημαϊκό Antonio Marussi, επί της διαφορικής γεωμετρίας του γήινου πεδίου βαρύτητας.

- Κορυφή της ερευνητικής του δραστηριότητας αποτελεί η ανακάλυψη, το 2008, δύο διακριτών εκδόσεων της «Χάρτας της Ελλάδος» του Ρήγα Βελεστινλή, θέμα άγνωστο στους ιστορικούς από το 1797. Η ανακάλυψη αυτή έγινε με χρήση ψηφιακών μεθόδων και τεχνικών.

- Στο επιστημονικό πεδίο της Γεωδαισίας, η διδακτική και ερευνητική του δράση καλύπτει τους τομείς της γεωμετρικής και φυσικής γεωδαισίας, με έμφαση στην εφαρμογή δορυ¬φορικών μεθόδων στην επίγεια γεωδαισία, τη διαφορική γεωδαισία, τη βαρυτη¬μετρία και τη γεωδυναμική. Χρημάτισε Πρόεδρος της Ομάδας Εργασίας της Διεθνούς Ένωσης Γεωδαισίας για τη «Διαφορική γεωμετρία του πεδίου βαρύτητας». Η διεθνής επιστημο¬νική του συμβολή αναφέρεται στην έγκυρη ιταλική εγκυκλοπαίδεια Treccani. Το 1991 ονομάστηκε Εταίρος της Διεθνούς Ένωσης Γεωδαισίας.

- Στο επιστημονικό πεδίο της Χαρτογραφίας, η διδακτική και ερευνητική του δραστη¬ριό¬τητα καλύπτει τους τομείς της Γενικής, Μαθηματικής και Θεματικής Χαρτογραφίας. Οργάνωσε και δίδαξε για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη «Θεματική Χαρτογραφία» το 1978 στο ΕΜΠ. Από το 1980 εισάγαγε την ψηφιακή τεχνολογία στην χαρτογραφική απεικο¬νιστική, στην οποία εργάζεται διεθνώς μέχρι σήμερα, με έμφαση στη χαρτογραφική κληρονομιά και τις βέλτιστες συγκριτικές αναλύσεις ιστορικών χαρτών.

- Το 1996 εισήγαγε για πρώτη φορά στην Ελλάδα και εφάρμοσε με συνεργάτες του συστήματα σχεδίασης και χρήσης χαρτών για άτομα με οπτική αναπηρία, χρησιμοποιώντας ψηφιακή υποδομή και τεχνολογία, στο σύστημα αφής Braille (πρόγραμμα ΓΓΕΤ).

- Ιδρυτής το 2006 του διεθνούς διαδικτυακού περιοδικού «e-Perimetron» για τις επιστήμες και τεχνολογίες τις συναφείς με την ιστορία της χαρτογραφίας και των χαρτών, με συνεκδοτική συμμετοχή από την Ιταλία, Γαλλία, Ολλανδία, Ισπανία και Ελλάδα.

...Τέλος, τη δεκαετία του ’80 εξέδωσε δύο ελληνικά περιοδικά, με διεθνή κυκλοφορία, τα «Γεωδαιτικά Τετράδια» και τον «Ερατοσθένη», στα οποία δημοσίευσε μεγάλος αριθμός νέων τότε επιστημόνων, σημερινών καθηγητών ΑΕΙ, στις επιστήμες του τοπογράφου μηχανικού. Μέλος εκδοτικών επιτροπών διεθνών περιοδικών, όπως του «Manuscripta Geodaetica», επίσημου οργάνου της Διεθνούς Γεωδαιτικής Ένωσης. Έχει δώσει μεγάλο αριθμό επιστημονικών διαλέξεων στην Ελλάδα και σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Από το 2007 διευθύνει την εκδοτική σειρά «Ταξίδια με χάρτες σε τόπους και ουτοπίες» των Εκδόσεων Ζήτη.










ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΕΤΡΑΤΟΣ

...Τα «Κεμπελέ»δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του Ντέργκ. Επικεφαλής του προγράμματος, στον τομέα του Χωροταξικού Σχεδιασμού της Χώρας, ήταν ένας Έλληνας αρχιτέκτονας μηχανικός, ο Απόστολος Πετράτος, από την Αντίς Αμπέμπα (1975).

...Ο Απόστολος Πετράτος είναι ένας ιδεολόγος, που προσπάθησε να βοηθήσει την χώρα, στην οποία γεννήθηκε. Το αποτέλεσμα τον δικαίωσε και σήμερα ένα κράτος λειτουργεί και αναπτύσσεται μέσω του έργου του.

...Το Κεμπελέ είναι μία διοικητική μονάδα, στην οποία υπάγονται 500 οικογένειες, που ισοδυναμούν με 4.000 άτομα. Υπάρχει ένα Κεμπελέ σε κάθε πόλη με πληθυσμό πάνω από 2.000 άτομα. Η Αντίς Αμπέμπα χωρίζεται σε 330, ενώ σε όλη την Αιθιοπία υπάρχουν 30.000 Κεμπελέ.

...Σήμερα λειτουργούν ως κέντρα εξυπηρέτησης του πολίτη. Εκδίδουν πιστοποιητικά, ταυτότητες κλπ., ενώ έχουν και την ευθύνη των σχολείων, των κέντρων υγείας και της ασφάλειας της περιοχής. Όλες οι τοπικές και βουλευτικές εκλογές που διεξήχθησαν στην Αιθιοπία, οργανώθηκαν από τα Κεμπελέ.

...Η σημερινή κυβέρνηση της Αιθιοπίας διατήρησε τα Κεμπελέ και στηρίχτηκε πάνω σε αυτά για τη δημιουργία των 9 νέων διοικητικών περιοχών της χώρας, που προβλέπονται από το Σύνταγμα του 1995.

...Ο Απόστολος Πετράτος, εκτός των άλλων, εμπνεύστηκε και υλοποίησε το πρόγραμμα κατασκευής κατοικιών χαμηλού κόστους και το σχέδιο αναδιάρθρωσης των φτωχογειτονιών της Αντίς Αμπέμπας (σχέδιο που χρηματοδοτήθηκε από την Παγκόσμια Τράπεζα) . Τέλος, ήταν υπεύθυνος για την αποκατάσταση των μνημείων της Αξούμ, του Μπαχρ Ντάρ και του Γκόνταρ (1974-1977).

...Τελείωσε, αριστούχος, το Ελληνικό Γυμνάσιο της Αντίς Αμπέμπας (1956). Αποφοίτησε με άριστα από το Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας, όπου δίδαξε για πολλά χρόνια (σπούδασε με υποτροφία του Ιταλικού κράτους). Είναι πολύγλωσσος και χειρίζεται άνετα έξη γλώσσες.

...Στην Ελλάδα εργάσθηκε ως ειδικός σύμβουλος του Αντώνη Τρίτση, στο ΥΠΕΧΩΔΕ (1982-1983). Ενώ ήταν σύμβουλος, για την εκπόνηση μελετών για την ένταξη στα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα, των Νομαρχιών Κρήτης, Κεφαλονιάς και Ιθάκης (1984-1985).

 

Προσωπικότητες

posted Aug 5, 2015, 8:43 AM by Σ Β   [ updated Oct 19, 2018, 11:54 PM ]


ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΤΑΚΗΣ

Τον περασμένο Ιούλιο συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από την γέννηση του Νίκου Παπατάκη. Ήταν ένα από τα σημαντικότερα μέλη του Ελληνισμού της Αιθιοπίας. Με τις σπουδαίες ταινίες του, τον εκπροσώπησε στο Διεθνές Κινηματογραφικό Στερέωμα.

Γεννήθηκε στην Αντίς Αμπέμπα (1918), ο πατέρας του ήταν ο Στέργιος Παπατάκης και η μητέρα του, η Wolete Amanuel. Παντρεύτηκαν με πολιτικό γάμο και ο θρησκευτικός γάμος έγινε στην εκκλησία του Άγιου Φρουμέντιου, με την ολοκλήρωση της κατασκευής του (1927). Έχει καταγραφεί, ως ο πρώτος που έγινε μεταξύ ενός Έλληνα και μιας Αιθιοπίδας. Στην τελετή, παραβρέθηκαν και τα παιδιά του ζεύγους, φορώντας τις εθνικές μας ενδυμασίες.

...Διετέλεσε μαθητής της Σχολής της Ελευθέριας Κοσμά, του Ελληνικού Κοινοτικού Σχολείου και του Γαλλικού Σχολείου ''Ρας Τάφαρι'', στην Αντίς Αμπέμπα. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Γαλλικό Σχολείο της Βηρυτού, παίρνοντας το Baccalauréat.

...Έλαβε μέρος στην αντίσταση κατά την διάρκεια της Ιταλικής κατοχής. Συμμετείχε σε ομάδα Αιθιόπων ανταρτών, επικεφαλής της οποίας ήταν η μητέρα του. Η ζωή του Νίκου Παπατάκη μετά την επικράτηση των Ιταλών, ήταν πλέον δύσκολη. Τον βασάνιζε επιπλέον, το γεγονός, ότι δεν αισθανόταν ''Έλληνας ούτε Αιθίοπας'' και ότι ο πατέρας του τον είχε ''εξορίσει'' στη Βηρυτό κατά τη διάρκεια της εφηβείας του. Πίστευε, ότι τα δυο γεγονότα τον ''σημάδεψαν'' και καθόρισαν την μετέπειτα πορεία του.

...Όταν ήρθε στην Ελλάδα, έζησε την ''εφιαλτική περίοδο'', της δικτατορίας του Μεταξά. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του, στην Αθήνα (1937-39) του δόθηκε η ευκαιρία να κάνει γνωριμίες, οι οποίες τον ''μύησαν στον κόσμο της τέχνης'' και τον βοήθησαν να πάει στο Παρίσι.

...Στη γαλλική πρωτεύουσα συναναστράφηκε με την αφρόκρεμα της γαλλικής διανόησης και παρακολουθήσε μαθήματα υποκριτικής, στο στούντιο της Solange Sicar. Το 1947, άνοιξε το καμπαρέ La Rose Rouge, που αποτέλεσε το δημιουργικό εφαλτήριο για πολλούς καλλιτέχνες. 

...Ξεκίνησε ως παραγωγός του Jean Genet (Un chant d’ amour,1950) και του Τζον Κασσαβέτη (Shadows,1959) και έφτασε πίσω από τις κάμερες, για να υπογράψει ως σκηνοθέτης, πέντε συναρπαστικές ταινίες.

...Οι Γαλλόφωνες ταινίες του, τον τοποθέτησαν στη γαλλική κινηματογραφική ελίτ και τάραξαν τα νερά, διχάζοντας, κριτικούς και θεατές:

-Les Abysses (οι Άβυσσοι), 1962, είναι εμπνευσμένη από την αληθινή ιστορία των αδελφών Παπέν: Το 1932 δύο υπηρέτριες σκότωσαν, με μεγάλη αγριότητα την κυρία τους και την κόρη της. Η ταινία εκπροσώπησε την Γαλλία, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών (1963).

-Gloria Mundi 1974, είναι βασισμένη στην υπόθεση Djamila Boupacha: Μιας νεαρής Αλγερινής, που υποβλήθηκε σε αφάνταστα βασανιστήρια, από του Γάλλους αποικιοκράτες. Η ταινία επιλέγει για το άνοιγμα του πρώτου Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Παρισιού.

-Les Equilibristes (οι ισορροπιστές),1991, περιγράφει την τυραννική σχέση ενός διάσημου ομοφυλόφιλου συγγραφέα και του Άραβα ακροβάτη εραστή του. Παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.

...Οι ελληνόφωνες ταινίες του, συμπεριλαμβάνονται μεταξύ των καλύτερων ταινίων, όλων των εποχών:

-Οι Βοσκοί,1967, αναφέρεται στην αρπαγή της κόρης ενός μεγαλοκτηματία από έναν βοσκό. Μέσα από τον έρωτα των δύο νέων, παρουσιάζονται οι διαφορές ανάμεσα στις δύο κοινωνικές τάξεις. Η ταινία γυρίστηκε στά βουνά της Πίνδου.

-Η Φωτογραφία, 1986, η ταινία αναφέρεται σε εναν Έλληνα μετανάστη στο Παρίσι, ο οποίος έχει μαζί του, την φωτογραφία μιας τραγουδίστριας, την οποία παρουσιάζει ως αδελφή του. Διηγείται φανταστικές ιστορίες, με αποτέλεσμα ένας γουναράς, να την ''ερωτευθεί''. Όλα τα εξωτερικά γυρίσματα της ταινίας έγιναν στο χωριό του πατέρα του, το Περιβόλι Γρεβενών. Προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης (1986) και των Καννών (1987).

Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, τον χαρακτήρισε ως τον ''Σημαντικότερο Έλληνα Σκηνοθέτη της Διασποράς'' και τον τίμησε για τη συνολική προσφορά του (2000).

Το 2003 κυκλοφόρησε στη Γαλλία, η μυθιστορηματική αυτοβιογραφία, με τον τίτλο Tous les desespoirs sont permis (Όλες οι απελπισίες επιτρέπονται). Στα ελληνικά κυκλοφορεί, από τις εκδόσεις Χατζηνικολή, με τίτλο ''Όλοι οι δρόμοι προς την απόγνωση''.

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσίασε ένα αναδρομικό αφιέρωμα, με τον τίτλο "Νίκος Παπατάκης, ο Αναρχικός Ποιητής". Σε αυτό, προβλήθηκε ολόκληρο το έργο του διάσημου σκηνοθέτη μας (2014).

...Τέλος, αξίζει να αναφερθεί, τι είχε δηλώσει για την υπηκοότητα του: ''Το λέω με περηφάνια ότι έχω Ελληνικό διαβατήριο, αν και ζω 70 χρόνια στο Παρίσι. Μετά από 10 χρόνια, θα μπορούσα κάλλιστα να αποκτήσω τη Γαλλική υπηκοότητα, πράγμα το οποίο θα διευκόλυνε κατά πολύ τη ζωή μου''. Τελικά, λίγo πριν φεύγει από την ζωή (2010), απέκτησε και την Γαλλική υπηκοότητα. 

...Πηγή του παραπάνω άρθρου, είναι τα άρθρα που γράφτηκαν προς τιμή του και υπάρχουν στο διαδίκτυο.






ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ

Η Εθνική Λυρική Σκηνή τίμησε, με τον καλύτερο τρόπο, τον Στέφανο Λαζαρίδη, ένα σπουδαίο μέλος του Ελληνισμού της Αιθιοπίας. Του αφιέρωσε τις δυο όπερες του Τζάκομο Πουτσίνι, Μποέμ και Τόσκα, οι οποίες παρουσιάσθηκαν στις νέες εγκαταστάσεις της, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Εκεί οργάνωσε και την έκθεση με τον τίτλο ''Στέφανος Λαζαρίδης: Κυνικός Ρομαντικός'' όπου, προβλήθηκε το καλλιτεχνικό έργο του μεγάλου μας σκηνογράφου και σκηνοθέτη. 

Γεννήθηκε στην Ντίρε Ντάουα (1942), οι γονείς του ήταν ο Νικόλας Λαζαρίδης και η Αλεξάνδρα Καρδοβίλη, γεννημένοι και οι δυο στην Αιθιοπία. Διετέλεσε μαθητής της Μπολλολάκειου Σχολής στην Ντίρε Ντάουα, του Ελληνικού Σχολείου της Αντίς Αμπέμπας, της 'Ecole Internationale της Γενεύης και απέκτησε το Γενικό Πιστοποιητικό Εκπαίδευσης (General Certificate of Education-GCE), στο Λονδίνο.

...Σπούδασε θέατρο στο Byam Shaw School of Art στο Κένσινγκτον και αργότερα στο Central School of Speech and Drama. Προκαλεί εντύπωση το γεγονός, οτι, ενώ δεν ολοκλήρωσε τις σπουδές του στις παραπάνω σχολές, άφησε ένα τόσο σημαντικό έργο. Σύμφωνα με τον μαθητή του, Αντώνη Βολανάκη, αυτό οφείλεται στο μεγάλο ταλέντο του και στην πενταετή εμπειρία που απέκτησε, δίπλα στον σπουδαίο σκηνογράφο Νικόλα Γεωργιάδη. 

...Σε ηλικία μόλις 25 χρόνων, του ανάθεσαν τα σκηνικά του θεατρικού έργου ''Καλοκαίρι και Kαταχνιά'' του Τέννεση Ουίλλιαμς, το οποίο παίχθηκε στο Guildford Theater (1967). Η επιτυχία δεν άργησε να έρθει: τον επόμενο χρόνο σχεδίασε το σκηνικό του μπαλέτου ''Περιπλανώμενος Ιππότης'', του Άντονυ Τιούντορ, που παρουσίασε η περιοδεύουσα ομάδα του Βασιλικού Μπαλέτου της Αγγλίας.

...Τελικά τον κέρδισε η όπερα. Το 1970, ο Βρετανός σκηνοθέτης Τζων Κόπλευ τον κάλεσε να αναλάβει, για πρώτη φόρα, τα σκηνικά μιας όπερας. Ήταν η όπερα “Κάρμεν” του Μπιζέ, παραγωγή της Εθνικής Όπερας της Αγγλίας. Η συνεργασία με το παραπάνω ίδρυμα τον καθιέρωσε και κράτησε 30 χρόνια. Συνεργάσθηκε με 'Οπερες Ηνωμένων Πολιτειών, Ιαπωνίας, Αυστραλίας και των Ευρωπαϊκών πόλεων: Μιλάνο, Βενετία, Βερολίνο, Ζυρίχη, Μπολόνια και Στουτγάρδη.

...Εκτός από την σκηνογραφία, έκανε και την σκηνοθεσία σε τέσσερις παραγωγές: ''Ορφέας και Ευρυδίκη'' του Γκλουκ, για την Όπερα του Σίδνεϊ, ''Οιδίποδας Τύραννος'' του Στραβίνσκι και ''Πύργος του Κυανοπώγωνα'' του Μπάρτοκ, για την Όπερα της Σκωτίας και στην Ελλάδα την ''Αρχή της Ζωής'' του Δημήτρη Δημητριάδη, που παίχτηκε στο Θέατρο Αμόρε.

...Σκηνοθέτησε και σκηνογράφησε μουσικές συναυλίες, όπως αυτή του Βρετανικού ποπ συγκροτήματος ''Ντουράν Ντουράν'', η οποία έγινε κατά την διάρκεια της περιοδείας του, στην Βόρειο και Νότιο Αμερική (1993). Επίσης, του έγινε πρόταση να αναλάβει και την περιοδεία του Μάικλ Τζάκσον, στην Ευρώπη. Τελικά η συνεργασία αυτή, δεν πραγματοποιήθηκε.

...Αξίζει να σημειωθεί οτι είχε την φήμη, πως ήταν ένας “ακριβός σκηνογράφος'', κάτι που δεν ενοχλούσε τους διοργανωτές. Και το σημαντικότερο, τις περισσότερες φορές, ο ίδιος ''επέλεγε τον σκηνοθέτη''. Μέχρι τότε ήταν καθαρή αρμοδιότητα του σκηνοθέτη να επιλεγεί τους συνεργάτες του. 

...Το αρχείο του βρίσκεται στο Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος και στο Μουσείο Victoria και Albert στο Λονδίνο, η δε συλλογή των βιβλίων του στο αρχείο του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας και τα σχεδία των παραστάσεων, στα θέατρα που συνεργάσθηκε. 

Τέλος, διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (2006-7). Κατά την διάρκεια της θητείας του, την αναβάθμισε με στόχο να την κάνει γνωστή στο εξωτερικό. Το αποτέλεσμα ήταν να έρθει σε σύγκρουση με το Δ.Σ και με το Σωματείο Εργαζομένων της. Η διακοπή της συνεργασίας των, ήταν πλέον μονόδρομος. Ο χρόνος όμως τον δικαίωσε. Σήμερα, η Εθνική Λυρική Σκηνή λειτουργεί και αναπτύσσεται σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό του Στέφανου Λαζαρίδη. Έφυγε από κοντά μας το 2010.

...Πηγή του άρθρου, είναι τα άρθρα του Αντώνη Βολανάκη και της Ίσμα Τουλιάτου, τα οποία δημοσιεύθηκαν στο εγχειριδίο της έκθεσης.




ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΕΝΤΑΚΗΣ

...Συμπληρώθηκαν 20 χρόνια, από τότε που έφυγε από κοντά μας, το 1997, ο Ανδρέας Λεντάκης. Ήταν ένα από τα πιο αξιόλογα ''τέκνα'' του Ελληνισμού της Αιθιοπίας. Τον εκπροσώπησε, με τον καλύτερο τρόπο, ως μέλος της ελληνικής κοινωνίας και ως μέλος της Βουλής των Ελλήνων.

...Γεννήθηκε στην Αντίς Αμπέμπα (1935), οι γονείς του ήταν ο Βασίλης Λεντάκης και η Ευαγγελία Νουάρου, από την Κάρπαθο. Σε ηλικία μόλις τριών χρονών, χάνει την μητέρα του και σε ηλικία ενεά ετών, τον πάτερα του. Τότε, την επιμέλεια του, ανέλαβε η αδελφή της μητέρας του, Ευδοκία και ο σύζυγος της Ανδρέας Κουσουμπέσης, οι οποίοι δεν είχαν παιδιά.

...Στο βιβλίο του ΤΟΤΕΝΙΣΜΟΣ, γράφει στον πρόλογο: Στη θεία μου Ευδοκία Κουσουμπέση που μ' αγάπησε πιο πολύ κι από μάνα και μου 'λεγε ''στα παιδικά μου χρόνια το τραγούδι του Ερωτόκριτου με δάκρυα στα μάτια''.

...Ήταν μαθητής του Ελληνικού Σχολείου της Αντίς Αμπέμπας. Αποφοίτησε ως αριστούχος και κέρδισε την υποτροφία της Ελληνικής Κοινότητας(1953). Μέτα την αποφοίτηση του ήρθε στην Ελλάδα και γράφηκε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εντάχθηκε στο φοιτητικό κίνημα και στην αριστερά, με αποτελσεσμα να χάσει την υποτροφία, που του είχε παραχωρηθεί.

...Λόγω της εμπλοκής του στους δημοκρατικούς αγώνες της εποχής, το Ελληνικό Κράτος του αφαίρεσε την ελληνική ιθαγένεια, για 19 συναπτά έτη (1959-1978). Ήταν βασικός συντελεστής των αγώνων του φοιτητικού κινήματος: Για το 15% στην παιδεία και του 114.

...Κατά την δικτατορία (1967-1974), για ένα χρονικό διάστημα ήταν συγκρατούμενος, στο κτίριο της ασφάλειας, επί της οδού Μπουμπουλίνας, με τον Μίκη Θεοδωράκη. Για τα βασανιστήρια που υπέστη εκεί, ο μουσικοσυνθέτης εμπνεύστηκε «Τα τραγούδια του Ανδρέα».

...Με την μεταπολίτευση ασχολήθηκε με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Εκεί του δόθηκε η ευκαιρία να κάνει πράξη τις ιδιες του και το αποτέλεσμα ήταν μοναδικό. Μεταξύ άλλων, δημιούργησε τα ΚΑΠΗ (Κέντρο Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων) που σήμερα λειτουργούν σε όλους τους Δήμους της χώρας και το Ελεύθερο Ανοικτό Πανεπιστήμιο, που ήταν ο προπομπός του Ανοικτού Πανεπιστημίου, που λειτουργεί σήμερα στην Πάτρα. Οι κάτοικοι του Δήμου Υμηττού, για το σπουδαίο έργο που τους προσέφερε, τον εξέλεξαν, για τρεις συνεχείς θητείες Δήμαρχο (1978-1988).

...Διετέλεσε μέλος του Ελληνικού Κοινοβουλίου για 7 χρόνια (1989-1996). Το 1993 ''αιφνιδίασε τους πάντες'', όταν παραιτήθηκε, από πρόεδρος της Ε.Δ.Α και από βουλευτής του Συνασπισμού της Αριστεράς. Στις εκλογές, που έγιναν την ίδια χρονιά, εκλέχθηκε ξανά βουλευτής, με το κόμμα της ΠολΙτικής Άνοιξης, που βρισκόταν σε διαφορετικό ιδεολογικό χώρο. 

...Σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία. Με την ιδιότητα αυτή, κατά την διάρκεια της εκτόπισής του στην Άνδρο και τη Μήλο, μελέτησε την ιστορία των νησιών και έγραψε βιβλία, με αποτέλεσμα να προωθήσει σημαντικά την ιστοριογραφία της Μήλου. Ήταν βαθύς γνώστης της αρχαιοελληνικής και λατινικής Γραμματείας. Έχει συγγράψει πάνω από 30 βιβλία: Λογοτεχνικά (ποίηση), ιστορικά, αρχαιολογικά, πολιτικά, κοινωνικό-ανθρωπολογικά. Μιλούσε έξι γλώσσες, εκτός της ελληνικής, την αγγλική, γαλλική, ισπανική, ιταλική και αιθιοπική γλώσσα.

...Η Ελληνική Πολιτεία δεν τον ξέχασε. Πρόσφατα, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία κυκλοφόρησαν γραμματόσημο με την εικόνα του, η Ελληνική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση προχώρησε στην δημιουργία ντοκιμαντέρ με θέμα την ζωή του και ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Προκοπής Παυλόπουλος, εγκαινίασε το φωτογραφικό και εικαστικό αφιέρωμα του Δήμου Δάφνης-Υμηττού, στους δημάρχους, Χρήστο Μιχαλόπουλο και Ανδρέα Λεντάκη.

...Σήμερα, το Ίδρυμα Πολιτισμού "Ανδρέας Λεντάκης", προβάλλει με επιτυχία το έργο του. Δραστηριοποιείται στο χώρο του πολιτισμού και της εκπαίδευσης, κάθε χρόνο διοργανώνει μια σειρά σπουδαίων εκδηλώσεων. Το 2001, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ελλήνων Αιθιοπίας, οργάνωσε, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, φωτογραφική και λαογραφική έκθεση, με θέμα ''Η Ελληνική Κοινότητα της Αιθιοπίας, 1930-1960''.

...Πηγή του παραπάνω άρθρου, είναι η ιστοσελίδα του ιδρύματος (http://www.ledakis.gr/).


Αξιόλογα Άτομα

posted Oct 11, 2013, 8:36 AM by Σ Β   [ updated Oct 6, 2018, 2:49 PM ]



ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗΣ 

...Όταν οι Ιταλοί εισέβαλαν στην Αιθιοπία, αντιμετώπιζαν μεγάλη αντίσταση στην κατάληψη της περιoχής του Sidamo. Ο στρατηγός Ras Desta, επίκεφαλής των Αιθιοπικών στρατευμάτων, είχε διορίσει Διοικητή πτέρυγας στη Στρατιά του Νότου, ένα Δωδεκανήσιο με ιταλική υπηκοότητα, τον Σάββα Καραβασίλη από τη Ρόδο.

...Οι Ιταλοί ενοχλήθηκαν, που ενός ιταλός υπήκοος, τους αντιμετώπιζε με τέτοια αποφασιστικότητα. Τον πλησίασαν και του πρότειναν να παραιτηθεί. Σαν αντάλλαγμα του προσέφεραν μεγάλο αξίωμα με την επικράτηση των Ιταλών στην Αιθιοπία, πράγμα που απέρριψε. Τελικά οι Ιταλοί τον επικήρυξαν.

...Tην ημέρα που έπεσε το Sidamo, ο Χάιλε Σελάσιε εγκατέλειψε τη χώρα, με τραίνο, που είχε προορισμό το Τζιμπουτί. Μηχανοδηγός του τραίνου ήταν ο Μιχάλης Γ. Μανούσος από τη Ντίρε Ντάουα. Ο Καραβασίλης προσπάθησε και αυτός να διαφύγει από τη χώρα, αλλά δεν τα κατάφερε. Οι Ιταλοί τον σκότωσαν και μετά τον έκαψαν (1936).

...Ο Σάββας Καραβασίλης διακρίθηκε για τις ηγετικές ικανότητες και για τη γενναιότητα που πολέμησε τους Ιταλούς. Ο αυτοκράτορας της Αιθιοπίας Χάιλε Σελάσιε, καθώς και η οικογένεια του, ανεγνώριζαν την προσφορά του. Η οικογένεια του Καραβασίλη ζήτησε να του στηθεί ένας ανδριάντας, κάτι που τελικά δεν έγινε.

...Ήταν 44 χρονών, γεννήθηκε στη Λίνδο και από τον γάμο του με την Αιθιοπίδα Μάριαμ απέκτησε μία κόρη, τη Μαριέττα. Ο αδελφός του Βασίλης διατηρούσε φούρνο στο Καζαίντσες, στην Αντίς Αμπέμπα.

...Η περίπτωσή του αναφέρεται στη διεθνή βιβλιογραφία και συγκεκριμένα στο βιβλίο ‘‘The Ethiopian War 1935-1941’’ του Angelo Del Baca (που εκδόθηκε από το Πανεπιστήμιο του Σικάγου).

...Την παραπάνω πληροφορία μας την έδωσε η Ξένια  Αποστολά.







                         


ΦΑΙΔΡΑ ΒΡΟΝΤΑΜΙΤΗ

...Στην τρομοκρατική επίθεση κατά της Αμερικανικής πρεσβείας του Ναϊρόμπι, μεταξύ των θυμάτων ήταν και μιά Ελληνίδα, η Φαίδρα Βρονταμίτη (1998).

...Ήταν το πρωινό της 7ης Αυγούστου, όταν το κτίριο της πρεσβείας καταστράφηκε, από έκρηξη παγιδευμένου με εκρηκτικά αυτοκινήτου. Από την έκρηξη, σκοτώθηκαν περισσότερα από 200 άτομα.

...Η Φαίδρα Βρονταμίτη εργαζόταν εκείνη τη στιγμή στην πρεσβεία. Είχε γεννηθεί στην Αντίς Αμπέμπα. Γονείς της ήταν ο Νέστορας Βαπορίδης και η Αλεξάνδρα Μάρκου. Σε ηλικία 8 χρονών μετακόμισε με την οικογένειά της στην Κένυα.

...Η κυβέρνηση της Κένυα, τιμώντας την μνήμη των θυμάτων, κατασκεύασε το «The August 7th Memorial Park and Peace Museum» στο Ναϊρόμπι.

...Φαίνεται ότι η ζωή της Φαίδρας είχε ταυτιστεί με τραγικά γεγονότα. Κατά τη διάρκεια επίσκεψής της στο Κουβέιτ, στο σύζυγό της Νίκο, διευθυντή της Ολυμπιακής Αεροπορίας εκεί, εισβάλλουν στη χώρα τα στρατεύματα τού Ιράκ. Το αποτέλεσμα ήταν να εγκλωβιστεί μαζί με τον γιο της, Παύλο (1990).

...Οι Ιρακινοί, μετά από τη διεθνή κατακραυγή, απελευθερώνουν τα γυναικόπαιδα. Mε παρέμβαση του Ανδρέα Παπανδρέου, ομάδα Ελλήνων εργαζομένων και επιχειρηματιών εγκαταλείπουν το Κουβέιτ. Μεταξύ αυτών είναι και ο σύζυγος της.

...Η Φαίδρα εργάστηκε συνολικά 32 χρόνια στις Πρεσβείες των Η.Π.Α (Αντίς Αμπέμπα και Ναϊρόμπι). Από το γάμο της με το Νίκο Βρονταμίτη απέκτησε 3 αγόρια. Όταν έφυγε από τη ζωή, ήταν 52 χρονών.

...Η ζωή της έγινε βιβλίο από τη Μελίνα Φανούρη. Κυκλοφορεί στην Αγγλική γλώσσα, με τον τίτλο «Phaedra».









ΠΑΝΑΓΗΣ ΦΙΛΙΠΠΑΤΟΣ

...Ο Παναγής Φιλιππάτος, με ρίζες από την Κεφαλονιά, ήρθε στην Αιθιοπία, την δεκαετία του 1920. Καταγόταν από το χωριό Πουλάτα της επαρχίας Σάμης, του νομού Κεφαλλήνιας. Σε ηλικία 21 χρονών και μετά την ολοκληρώσει των στρατιωτικών υποχρεώσεων, έφυγε από το νησί που γεννήθηκε και πήρε τον δρόμο για την Αιθιοπία.

...Άνθρωπος με μεγάλη οξυδέρκεια, όποιος με επιτυχημένες επαγγελματικές δραστηριότητες, είχε αποκτήσει μεγάλη οικονομική επιφάνεια. Τον Παναγή Φιλιππάτο, συνάντησε ο δημοσιογράφος Αχιλλέας Παχτικός, που επισκέφτηκε την περιοχή, το 1933. Εξέδωσε, το βιβλίο ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΗ ΑΦΡΙΚΗ. Στο κεφάλαιο που αφορά την Αιθιοπία, αναφέρεται με θετικά σχόλια για άτομο του.

...Δραστηριοποιήθηκε στην περιοχή του Ντέντερ, της επαρχίας Χάραρ, όπου μαζί με τα αδέλφια του, Θεόδωρο και Βασίλη, ασχολήθηκαν με την εξαγωγή του καφέ και δημιούργησαν εμπορικό οίκο, με την επωνυμία FILIPPATOS BROS.

...Αξίζει να αναφερθεί ότι η οικονομική επιφάνεια του Παναγή Φιλιππάτου είχε φτάσει σε τέτοιο σημείο, ώστε χρηματοδοτούσε, στην Ελλάδα, το ''Κόμμα των Ελευθεροφρόνων'', του συμπατριώτη του, Ιωάννη Μεταξά. Το κόμμα αυτό κατάφερε πολλές φορές να εισέλθει στη Βουλή των Ελλήνων, συγκεντρώνοντας όμως χαμηλά ποσοστά.

...Δυστυχώς, η οικονομική ισχύς του Παναγή Φιλιππάτου, κράτησε μόνο μέχρι το 1950. Οι ‘’τυχοδιωκτες’’ που ήταν μάστιγα την εποχή εκείνη, τον παρέσυραν, με αποτέλεσμα την χρεοκοπία του. Μετά από αυτήν, έφυγε, για το Τζιμπουτί. Πέθανε εκεί, από τον καημό του. Ήταν μόλις 52 χρονών.

...Ασχολήθηκε και με τα κοινά, διατέλεσε επί σειρά ετών μέλος του Δ.Σ της Ελληνικής Κοινότητας της Ντίρε Ντάουας.








ΛΑΜΠΡΟΣ ΓΙΟΚΑΡΗΣ

...Hirut Abatwa Manew είναι ο τίτλος της πρώτης Αιθιοπικής ταινίας, που προβλήθηκε την δεκαετία του 1960. Σκηνοθέτης ήταν ένας Έλληνας, ο Λάμπρος Γιόκαρης, από την Ντίρε Ντάουα.

...Πρόκειται για μια ασπρόμαυρη ταινία, όπου μία κοπέλα, η Hirut, προσπαθεί να βρεί ποιος είναι ο πατέρας της.Το σενάριο βασίστηκε στο βιβλίο του Αιθίοπα δημοσιογράφου και θεατρικού συγγραφέα Mammo Wudneh. Πρωταγωνίστρια του έργου ήταν η Abebech Ejegu.

...Την παραγωγή του έργου την έκανε η εταιρεία Ilala Ibsa. Η επεξεργασία της ταινίας έγινε στην Ιταλία και κατασκευάστηκαν 25 αντίγραφα.Tο πρωτότυπο της ταινίας φυλάσσεται στο θησαυροφυλάκιο της Τράπεζας Ανάπτυξης της Αιθιοπίας. Το κράτησε ως εγγύηση, για τη χρηματοδότηση της ταινίας.

...Ο Λάμπρος Γιόκαρης επέστρεψε από την Ευρώπη, όπου σταδιοδρομούσε, για να ασχοληθεί με την ταινία. Εμείς, οι Έλληνες της Αιθιοπίας, ήμασταν υπερήφανοι, που ένας δικός μας άνθρωπος είχε αυτήν την πρωτοβουλία. Tην πρεμιέρα του έργου την παρακολούθησε και ο Χάιλε Σελάσιε.


1-3 of 3